Pilot toepassing zand-bentonietmengsel Twentekanaal succesvol

Gepubliceerd 24 februari 2022

Voor 2022 staan er verschillende werkzaamheden op het programma in het project verruiming Twentekanaal. Naast het vervangen van de damwanden, het baggeren en het aanbrengen van het zand-bentonietmengsel, brengt Rijkswaterstaat op een aantal plekken grote veranderingen aan.

Norbert van der Hoek, omgevingsmanager van Rijkswaterstaat, blikt vooruit.

Proefvakken zand-bentonietmengsel in praktijk

'Met de resultaten van onze onderzoeken, verwachten we een prettige uitvoeringsperiode waarbij we nevenschade aan de omgeving tot een minimum kunnen beperken. In het voorjaar van 2022 gaan we écht van start. We beginnen met het baggeren en het aanbrengen van het zand-bentonietmengsel  buiten de proefvakken. Ook werken we natuurlijk hard aan het vervangen van de damwanden en optimaliseren we de natuurvriendelijke oevers. Maar er gebeurt daarnaast nog veel meer!

zand betoniet

Successen uit proefvakken

Er is in 2021 veel gebeurd en we zijn heel blij dat we na lange voorbereiding nu écht met de werkzaamheden gestart zijn. De resultaten van de eerste inspanningen zijn zelfs al zichtbaar. Bijvoorbeeld de aanleg van natuurvriendelijke oevers bij het Kristalbad én in de zijtak ter hoogte van Almelo. Ook is de productielocatie van het zand-bentonietmengsel die we langs het kanaal hebben geïnstalleerd in gebruik.

Maar het meest verheugd ben ik met het werk in en de resultaten van de proefvakken in de hoofdtak en zijtak van het kanaal. Zo weten we nu welke ‘hindernissen’ we kunnen tegenkomen als we de damwanden vervangen en hebben we meer inzicht in het baggeren. Ook is bij ons nu bekend hoe het zand-bentonietmengsel, dat ervoor zorgt dat de grondwaterstand niet verandert, op grote schaal zijn werk écht doet.

Uitbreiding en nieuwbouw

'Na een voortraject van ontwerp en afstemming maken we in 2022 de gemeentekade bij Delden veiliger. We verplaatsen de kade 12 m landinwaarts en verlengen deze met 30 m. Zo kunnen schepen elkaar daar makkelijker passeren. Met de omgevingspartijen hebben we mooie afspraken gemaakt over die uitvoering. Zo kan de bedrijvigheid tijdens de werkzaamheden gewoon doorgaan.

Naast deze uitbreiding, komt er ook een stuk nieuwbouw in het Twentekanaal . Tegenover het XL-businesspark in Almelo, in de zijtak van het kanaal, komt een nieuwe zwaaikom, de Zwaaikom XL. Schepen kunnen dan bij de terminal al veilig keren en hoeven daarvoor niet meer door te varen naar de haven van Almelo.

Deze ingrepen zijn wel echt een uitbreiding van het areaal van het Twentekanaal. Echt iets waar ik naar uitkijk voor optimaal en veilig gebruik van het kanaal! Ook gaan we een proef doen met kunststof damwanden. Geen grote ingreep, maar zeker een interessante innovatie!

Vol vertrouwen

Voordat we echt aan de slag konden, hebben we veel gesprekken gevoerd. Met de aannemer maar ook met de omgeving. Want we wilden alle risico’s voor de omgeving in kaart hebben en mogelijke schade vermijden. Vooral hierdoor, en door de positieve onderzoeksresultaten, heb ik veel vertrouwen in het komende jaar. Als we zo doorgaan, kunnen we de verruiming snel en veilig voortzetten en zijn de havens van Almelo, Hengelo en Enschede straks vlot en veilig bereikbaar voor schepen met grotere vrachten.

Bron: www.rijkswaterstaat.nl