A16: laatste onderwaterbetonstort Rottemerentunnel, honderden duikers gewerkt aan het project
Begin september rondden honderden duikers hun werkzaamheden aan de A16 Rotterdam af. Zij hebben in ploegendiensten dag en nacht gewerkt aan de vloer van de 2,2 km lange Rottemerentunnel, onderdeel van ’s werelds eerste energie neutrale snelweg met tunnel.
14.000 ton staal
De duikers werkten op de bodem van de met water gevulde bouwkuipen. Zij maakten de koppen van funderingspalen en damwanden schoon. Ook legden zij wapeningsnetten, goed voor 14.000 ton aan staal.
Een van de honderden duikers die werkte aan het project Foto: © Frank de Roo
Unieke hoeveelheid gewapend beton
Vandaag ronden de duikteams hun werkzaamheden af, nu het laatste onderwaterbeton is gestort voor de vloer van de Rottemerentunnel. In totaal is de afgelopen anderhalf jaar ruim 122.400 m³ beton gestort, verdeeld over 33 bouwkuipen. Daar vul je ruim 61 Olympische zwembaden mee. Het grootste deel van de onderwaterbetonvloer van de 2,2 km lange tunnel is gewapend, iets dat nog niet eerder op deze schaal is vertoond.
Voordelen onderwaterbeton
Waaróm er onderwaterbeton wordt toegepast, legden de collega’s van de Blankenburgverbinding al eerder uit. Het gebruiken van gewapend onderwaterbeton heeft ook een aantal voordelen. Zo zijn er veel minder kilo’s damwanden en minder heipalen en beton nodig en hoeft er minder grond te worden afgegraven.
Er is ongeveer de helft minder aan beton nodig, omdat de werkvloer ook meteen de constructievloer is. Dat is beter voor het milieu en in tijden van grondstof schaarste een prettige bijkomstigheid. Bovendien zijn er minder logistieke bewegingen voor de aan- en afvoer van materiaal nodig geweest.
Eerste onderwater betonstort op 10 mei 2021
Grondwater
De toepassing van onderwaterbeton heeft nog een voordeel. Zo hoefde er tijdens het uitgraven van de bouwputten geen grondwater uit de omgeving onttrokken te worden. Na het inbrengen van damwanden werden de bouwkuipen gevuld met (oppervlakte)water. Daarna werden onder water de vloeren gemaakt en zodra deze uitgehard en waterdicht waren, het water weggepompt om droog verder te kunnen werken.
Partners
De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat gebouwd door De Groene Boog, een combinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord, TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis, Rebel en John Laing. Partners Disa International, Buig Centrale Steenbergen, Faber en Dyckerhoff Basal zetten hun specifieke kennis en kunde in bij de succesvolle onderwaterbetonstorts voor de vloer van de Rottemerentunnel.
foto: Sjaak Boot
Bron: www.rijkswaterstaat.nl